Maak een jaarplan voor je onderneming!

Bijgewerkt: 30 dec 2020

Als eigen ondernemer vind ik het heel belangrijk om elk jaar met mezelf te evalueren. Ik heb natuurlijk geen collega met wie ik dat doe, dus doe ik dit met mezelf. Ik maak ieder jaar een jaarplan en stel doelen voor mezelf. Aan het einde van het jaar evalueer ik dit plan. Op die manier zie ik goed waarin ik ben gegroeid en waar nog groei in zit. Ben je ook eigen ondernemer en wil je ook graag een evaluatiegesprek met jezelf voeren? In deze blog geef ik tips hoe je terug kijkt op het afgelopen jaar en hoe je vooruit kijkt naar een nieuw jaar.



Begin met een jaarplan

Het begint allereerst met het maken van een jaarplan. Zonder plan en doelen van tevoren, valt er ook weinig te evalueren. Is dit het eerste jaar geweest en had je nog geen plan en doelen opgesteld? Geen probleem! Doordat je nu je eerste jaarplan gaat maken, evalueer je tegelijkertijd ook een beetje je eerste jaar als ondernemer.


Wat ging er goed afgelopen jaar?

Om doelen te stellen en een plan te maken voor het komende jaar, vraag ik mezelf altijd eerst af: wat ging er dit jaar goed en wat kan er beter? Wat er goed ging in een jaar vinden we altijd lastiger te zien, dan wat er minder goed ging. Maar laten we beginnen met de hoogtepunten van het afgelopen jaar: - Waar was je trots op? - Welke successen mocht je vieren? - Welke dingen gingen beter dan het jaar ervoor?

Wat ging er minder goed afgelopen jaar?

Nog belangrijker is om te kijken welke dingen beter konden. Om die goed onder een vergrootglas te leggen, voorkom je dat het in het nieuwe jaar weer minder goed gaat. Misschien had je afgelopen jaar wel een lastige klant of heb je een fout gemaakt die je veel omzet heeft gekost. Het zou zonde zijn als je niet naar deze dingen kijkt, omdat de kans dan groot is dat fouten zich weer herhalen. Die fouten hoeven anderen niet te zien. Je evalueert immers niet met een collega, maar veilig met jezelf. Schrijf daarom alles op wat in je op komt. - Wat kan er beter? - Wat wenste je voor dit jaar, maar is niet gelukt? - Wat laat je achter voor het nieuwe jaar?

Voorbeeld:

Toen ik 2019 evalueerde kwam ik erachter dat ik sommige zakelijke aspecten van het ondernemer zijn nog lastig vond. Ik heb toen verschillende doelen op papier gezet rondom dit onderwerp en ben hier, als ik er nu op terugkijk, enorm in gegroeid. Die doelen van 2020 zijn niet eens meer doelen voor 2021, omdat ik hier zo aan gewerkt heb, dat ik ze kan afstrepen. Als ik deze doelen niet had opgesteld weet ik zeker dat ik hier niet zo in was gegroeid als afgelopen jaar.



Doelen stellen

Voor een nieuw jaar maak ik altijd nieuwe doelen. Er zijn afgelopen jaar vast dingen geweest waarin je wil groeien of die je wil bereiken. Let bij doelen stellen op dat je de doelen wel ambitieus genoeg maakt! Dit zorgt ervoor dat je groter gaat denken en ook meer gaat bereiken. Ik maak mijn doelen altijd zo concreet mogelijk.


Ik neem jullie even mee in een voorbeeld van een doel omtrent mijn social media. Dit was afgelopen jaar een doel van mij, omdat ik mijn doelgroep meer wil bereiken via Instagram. Ik heb het doel hoog ingezet, waardoor ik er ook harder voor ging werken. Ik heb het doel dit jaar niet gehaald. Ik kan dus nu evalueren hoe dat komt en wat ik de volgende keer beter kan doen. Dat ik het doel niet heb gehaald vind ik geen ramp, omdat ik mezelf met grote doelen wel blijf uitdagen.


Voorbeeld:

Wat: 1000 volgers op Instagram

Wie: merel.mollema

Waarom: Om online een groter bereik te hebben en hierdoor mijn doelgroep beter te bereiken en diensten te verkopen via Instagram.

Wanneer: 31 december 2020

Waar: op Instagram


Dit was het concrete doel. Uiteindelijk strandde ik op 800 volgers. Ik voeg zelf aan een doel ook altijd een actielijstje toe. Dit zorgt ervoor dat je van tevoren al nadenkt over hoe je dat doel denkt te gaan behalen. Dit is natuurlijk een heel persoonlijk actielijstje die is afgesteld op mijn doelgroep. Als je een hele andere doelgroep hebt, zijn er waarschijnlijk andere acties nodig.


Actielijst:

- meer content delen

- meer persoonlijke dingen delen

- meer foto’s van mezelf

- tips delen over het ondernemer zijn

- eerlijke verhalen delen over het ondernemen en het hebben van een bedrijf

- meer structuur brengen in mijn posts

- via Later alles inplannen

- meer over mijn werkwijze delen


En misschien kom je er bij het evalueren achter dat sommige doelen helemaal niet bij je passen. Of dat de actielijst niet fijn werkt. Dit kun je dus ieder jaar aanpassen. Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat ik het fijn vind om posts van tevoren in te plannen, maar niet weken van tevoren. Ik deel namelijk wat in mij opkomt en houd er niet van als iets weken klaar staat om te posten. Ik vind het dus fijner om maximaal 2 weken iets in te plannen.




Evalueer elk jaar je aanbod en doelgroep

Om te groeien in je bedrijf is het belangrijk om jezelf af te vragen waar je energie van krijgt. Van welke projecten en opdrachten kreeg jij afgelopen jaar veel energie? Dit helpt om je aanbod en doelgroep specifieker te maken. Zo kwam ik er vorig jaar bijvoorbeeld achter dat ik veel minder energie kreeg van familieshoots, newbornshoots en loveshoots en het juist veel leuker vond om beelden te creëeren voor ondernemers en mee te denken in hun personal branding. Hierdoor heb ik afgelopen jaar besloten dat ik alleen nog maar familieshoots, newbornshoots en loveshoots doe voor bekenden of als ik er voor gevraagd wordt. Op mijn website is dit aanbod bijvoorbeeld niet meer te vinden. Een drastisch besluit kan je denken, maar het hielp me juist veel beter om te focussen op datgene waar ik nou echt energie van kreeg. Hierdoor kon ik afgelopen jaar mijn ondernemerstak verder uitbreiden en bied ik nu ook personal branding video's aan.



Maak een grote To-do lijst

Ieder jaar maak ik een To-do lijst voor het hele jaar. Dit zijn niet To-Do's die je even snel in een uurtje wegwerkt, maar grotere dingen die je wilt oppakken. Denk hierbij aan het herschrijven van je webteksten, het doornemen van je algemene voorwaarden, aanpassen van tarieven, een cursus die wilt volgen. Allemaal to-do's die zorgen dat jouw bedrijf steeds een stukje beter wordt. Zo'n lijst maak ik in het begin van het jaar en kan natuurlijk altijd nog later worden aangevuld. Het is ook echt belangrijk om tijd te nemen om in je bedrijf te werken en dus die grote to-do's af te strepen.



Visualiseer je doelen voor 2021

Om je doelen en visie kracht bij te zetten, kan het helpen om een moodboard te maken. Dit kun je bijvoorbeeld op Pinterest doen, maar ouderwets knippen en plakken is nog veel fijner. Zoek in tijdschriften naar inspirerende quotes en beelden die passen bij jouw doelen. Gaandeweg ontdek je misschien nog nieuwe doelen of krijg je inspiratie voor nieuwe ideeën.






Stappenplan voor 2021

Hieronder vat ik nog de stappen voor je samen die ik hierboven heb uitgelegd. Op deze manier ben jij weer goed voorbereid voor het nieuwe jaar!


Stap 1: Evalueer en maak nieuwe doelen

Pak je doelen en plannen van 2020 erbij. Wat kun je afstrepen en welke doelen neem je mee naar het nieuwe jaar? Wat kan er beter? Maak daarvan een doel en zet hem in je jaarplan van 2021


Stap 2: Lijst met punten waar je op moet letten

Maak een lijst met punten waar je op moet letten in 2021. Dit kunnen hele random dingen zijn en hoeft niet altijd een doel te zijn. Het is voor mij altijd even een herinnering van: he let je hier nog even op? Deze lijst kun je er af en toe weer even bijpakken als geheugensteuntje.


Stap 3: Zoek uit waar je energie van krijgt

Doe je nog steeds wat bij je past en wat je gelukkig maakt? Probeer te ontdekken welke dingen jij echt heel leuk vond afgelopen jaar en pas daar je aanbod en doelgroep op aan.


Stap 4: De grote 2021 To-Do lijst

Maak een grote To-Do lijst voor 2021. Zet hier alle (grote) dingen op die je wilt oppakken om je bedrijf steeds weer te verbeteren. Van een nieuwe website tot een cursus die je wil gaan volgen.


Stap 5: Visualiseer je doelen

Dit is een extra stap. Ik kan me voorstellen als je totaal niet creatief bent, dit ook niet goed voor jou werkt. Zelf vind ik dit heerlijk om te doen, omdat ik mijn doelen daarmee visualiseer en er ondertussen meer mee bezig ben.




47 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven